Възнесение Христово. Стенопис от манастира "Св. Николай Чудотворец" в с. Сеславци, Софийско (XVI-ХVІІ в.)
До пришествието на Сина Божий на земята, небето било заключено за родените на земята, и въпреки че в дома на небесния Отец има много жилища (Йоан 14:2-3), в тях не можело да се намери място за грешните потомци на Адам; самите ветхозаветни праведници в смъртта си слизали с душите си в ада (Бит. 37:35). С явяването в плът на нашия Господ Иисус Христос, Който примирил Бога с човеците, небето със земята; съшествието Му в ада и освобождаването оттам на ветхозаветните праведници и накрая тържественото Му възнасяне на небесата с възприетото от Него човешко естество, Той открива за всички хора Царството небесно.
Архиеп. Макарий Из "Догматическое богословие", Църковен вестник, Година 102, брой 11
Възнесение Христово.
Българска икона от Христо Димитров, началото на XIX в.
Съхранява се в Националния исторически музей в София.
Българска икона от Христо Димитров, началото на XIX в.
Съхранява се в Националния исторически музей в София.
Четиридесет дни след Великото си възкресение Господ Иисус се явявал многократно на учениците Си. Разяснявал им царството Божие, отварял ума им за да разбират Светото писание. Потвърждавал обещанието Си за идването на Утешителя Дух Свети - третото Лице на единия Бог . Всички се убедили, че Той е възкръснал наистина.
На четиридесетия ден от Възкресението им се явил за последен път. Апостолите по обикновено му били на молитва, в очакване Божието обещание да се изпълни. Както били събрани, Христос се явил сред тях, беседвал и ги извел от града на Елеонската планина (на около два километра от Иерусалим, до Витания, където бе възкресил Лазар).
Поразени и разтърсени издъно от Христовото възкресение, някои ученици, които още не разбирали, че царството Божие не е от този земен свят, си помислили, че Христос ги е извел, за да им обяви едно свое земно, израилско царство. Господ назидателно им обяснил, че хората не бива да се ръководят от своите лични, користни сметки и очаквания, а да следват Божия промисъл: "... не се пада вам да знаете времената или годините, които Отец Е положил в Своя власт" (Деян. 1:7). Господ отново им изяснил слизането на Светия Дух, което се извършва на Петдесетница и Неговото абсолютно значение като сила, която оживотворява Църквата Христова.
Възнесение Христово.
Руска икона от XV в. St Vladimir's Seminary Press
Руска икона от XV в. St Vladimir's Seminary Press
Възнесение Господне.
Икона от 1546 г. от Теофан Критски в Манастира Ставроникита в Атон
Икона от 1546 г. от Теофан Критски в Манастира Ставроникита в Атон
Едно от най-древните изображения на Възнесение Христово,
в Сирийското евангелие на монаха Равула (Rabbula Gospels) - VI в., Антиохийска църква.
в Сирийското евангелие на монаха Равула (Rabbula Gospels) - VI в., Антиохийска църква.
Всред апостолите била и св. Дева Мария, която, колкото болезнено понесла страданията на Господа на Голгота, толкова сега се възрадвала при съзерцание на Неговата слава.
Възнесение
Господне.
Икона от XIV в. манастира Дечани в Косово, Сърбия (Decany monastery)
Икона от XIV в. манастира Дечани в Косово, Сърбия (Decany monastery)
Възнесение Христово.
Стенописи от началото на XVI в. храм "Св. Възнесение Христово" (Св. Спас) в Несебър.
Стенописи от началото на XVI в. храм "Св. Възнесение Христово" (Св. Спас) в Несебър.
Празникът на славното Възнесение Господне се отбелязва от църквата още от IV-V век и принадлежи към подвижните църковни празници. С възнесението Си Иисус завърши делото на спасението. За всички повярвали в Него Спасителят откри небето, за да могат всички да станат съобщници на Неговия живот, да бъдат изкупени и спасени. Затова българският народ му е дал название с дълбок религиозен и богословски смисъл - Спасовден, Денят на Спасителя. Нека на тоя свят Спасовден ние усилваме молитвите си към Спасителя, за да Ни направи чрез Своя Дух съобщници на Своя живот, та като сме живи чрез Него, да съдействаме за процъфтяване на живота в мир, благополучие и радост.
Pravoslavieto.com
Възнесение Христово.
Икона от VI век, манастира "Св. Екатерина" в Синай
Икона от VI век, манастира "Св. Екатерина" в Синай
Народни вярвания: Това е последният Велики четвъртък. Вярва се , че на
този ден душите на мъртвите, освободени на първия велик четвъртък, се
прибират отново в гробовете. По тази причина се спазва Спасовската
задушница. Още в сряда вечерта или на самия празник жените отиват на
гробищата и извършват обредните действия, характерни за всички
задушници. Спазват се забраните за работа - не се пере, не се шие, тъче,
оре.
Характерни за този празник са и обичаите за дъжд. Момите облечени като булки се хващат на хоро. Вярва се, че те ще се омъжат до следващият Спасовден.
На този ден се изпълнява и обичаят "ходене на росен". Народът вярва, че росенът цъфти срещу Спасовден и тогава идват да го берат русалиите и се кичат с цветовете му. Вечерта преди празника болните отиват на местата, където се знае, че цъфти росен. Те лягат на земята и до тях се оставят нова кърпа, специално приготвен хляб и паница с вода. По това какво има върху кърпата или в паницата на следващата сутрин, гадаят за съдбата на болния. Ако има зелено листо, това означава оздравяване, ако има пръст или суха шумка - предвещава смърт. Донесените неща се оставят на поляната. Често болният изпива водата от паницата или се търкаля в росната трева с надеждата да оздравее.
Характерни за този празник са и обичаите за дъжд. Момите облечени като булки се хващат на хоро. Вярва се, че те ще се омъжат до следващият Спасовден.
На този ден се изпълнява и обичаят "ходене на росен". Народът вярва, че росенът цъфти срещу Спасовден и тогава идват да го берат русалиите и се кичат с цветовете му. Вечерта преди празника болните отиват на местата, където се знае, че цъфти росен. Те лягат на земята и до тях се оставят нова кърпа, специално приготвен хляб и паница с вода. По това какво има върху кърпата или в паницата на следващата сутрин, гадаят за съдбата на болния. Ако има зелено листо, това означава оздравяване, ако има пръст или суха шумка - предвещава смърт. Донесените неща се оставят на поляната. Често болният изпива водата от паницата или се търкаля в росната трева с надеждата да оздравее.
източник:
http://www.pravoslavieto.com
http://www.imen-den.net
http://horo.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар