Св. Георги Победоносец. Българска икона от XVII в. Съхранява се в Националната галерия в София.
Св. великомъченик Георги живял през времето на римския император Диоклетиан (284-305 г.) в малоазиатската област Кападокия. Той бил още дете, когато баща му пострадал за вярата си и умрял за Христовото име. След смъртта на съпруга си, майка му се преселила в Палестина, където била родена и където имала голямо имение. Младият Георги – красив, снажен и мъжествен – постъпил на служба във войската. Началниците скоро забелязали добрите му качества и тоа на 20-годишна възраст получил военен чин трибун. За показаните от него доблест и храброст сам император Диоклетиан го удостоил с още по-висок чин и го назначил на отговорна длъжност във войската и дори член на държавния съвет, без да подозира, че той бил християнин.
По това време срещу тях били повдигнати люти гонения: залавяли ги, затваряли ги в тъмница и ги подлагали на страшни мъчения. Понеже младият Георги бил наследил от покойната си майка голямо богатство, наредил робите да бъдат освободени, а имотът и парите раздадени на бедните. Така той се подготвил за велик подвиг в името на Господ Иисус Христос.
Явил се в двореца в Никомидия, столицата на тогавашна Витиния, и смело защитил християнската вяра. Напразно бил съветван и увещаван от императора да се откаже от Христа. Заради твърдата му вяра бил подложен на различни мъчения, от тежки по-тежки: слагали огромен камък върху гърдите му; връзвали го гол на дървено колело с набити пирони; държали го три дни в яма с негасена вар; обували му железни нагорещени обуща и го карали да тича с тях; давали му да пие силни отрови. Благодарение на силната си вяра в Христос Георги понесъл стоически всички мъчения. Сам Господ Бог му се явил и само с допира на ръката Си излекувал раните му. На новите мъчения, измисляни от страна на императора, Георги смело отговарял: "По-скоро ти ще се умориш да ме мъчиш, отколкото аз – да понасям мъченията."
Св. Георги и св. Димитър.
Стенопис от църквата "Св. Безсребърници Козма и Дамян" в Костур
Стенопис от църквата "Св. Безсребърници Козма и Дамян" в Костур
Христо Темелски
Интересна е историята на създаване на манастира "Св. Георги Зограф" в Света Гора. Когато обителта била
основана, монасите не знаели кой от светците да изберат за покровител.
Те приготвили дъска, върху която да изобразят лика на своя покровител и
след като я оставили в църквата, се
отдали на гореща молитва, с която призовали Господ да им открие името на
светеца. На сутринта с голяма почуда монасите видели върху дъската лика
на
Свети Георги, когото те нарекли "Изограф" - т. е. "Самоизобразил се!". Преданието разказва, че в мига, когато ставало
това чудо, в един сирийски манастир, нападнат от араби, образът от
иконата на Свети Георги изчезнал ненадейно. Монасите чули глас от
небето, който им казвал, че чудотворецът си е
избрал нов манастир и те трябва да го последват там. Това се оказала
Зографската обител в Света гора. А Фануилската чудотворна икона (от
Фануилската обител), и до днес се съхранява
в главната съборна черква.
Фануилската чудотворна икона на
Св. Георги Победоносец XIII-XIV в.
Аврийската чудотворна икона на
Св. Георги Победоносец от XII-XIII в.
В манастира се пази и друга икона на Св. Георги, подарена от молдовския владетел Стефан Велики в началото на XVI в.
Народни вярвания: В памет на Св. Георги (на гръцки "земеделец") Гергьовден се почита от народа и като празник на земята, на земеделието и животновъдството. Светията е покровител на овчарите и стадата. В народните песни и легенди той е надарен с мощ и юначество, представен като пръв змееборец, побеждаващ ламята.
Народът почита паметта на Св. Георги с различни ритуали, сред които най-известни са освещаването на гергьовското агне и обредните хлябове.
Подготовката за празника започва още от предния ден. Момите берат цветя и вият венци за агнето, което ще се коли за курбан. Месят се обредните хлябове, като най-големият се нарича на Св. Георги. Коли се първото мъжко родило се през годината агне; прекажда се и се освещава. Коленето става пред трапезата, на която има сол, трици и трева, от които предварително се дава на агнето, за да има ситост, плодородие, здраве и живот. Събраната кръв се изсипва върху лехите, за да ражда земята повече. Всички се събират на обща трапеза, прекаждат я, пият, веселят се и пеят песни: „Св. Георги обикаля нивите", „Здравец за Гергьовден", „Венец за агънцата".
На трапезата освен печено агнешко трябва да има пресен лук и чесън, салата, пиле, хляб и вино. След обеда се играят хора и се връзват люлки, които моми и момци не люлеят, няма да им върви през годината.
Някъде момите вадят от бял котел с мълчана вода предварително оставени да пренощуват пръстени, гривни или китки и наричат коя мома за кого ще се омъжи. Другаде има обичай събличане и забраждане на булките. Всички млади булки, омъжени през тази година, излизат на мегдана с невестинските си премени. Кръстниците (или кумовете) свалят ритуално връхната им дреха и събуват обувките им. После им дават обикновени и ги забраждат с кърпа.
За българите Гергьовден е един от най-големите и тържествени народни празници, който поставя началото на лятото и новата стопанска година.
На този ден имен ден празнуват: Галя, Георги, Гергана, Гинка, Ганка, Ганчо
източник:
http://www.pravoslavieto.com
http://www.imen-den.net
http://horo.bg
снимка от svejo.net
Честит празник!
ОтговорИзтриване